LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

lördag 12 oktober 2013

Älgjakten börjar

Så är det dags för årets älgjakt. Min man väckte mig i morse och satte en låtsaskamera för sina ögon. Jag skyndade upp och hämtade den riktiga och gick i den riktning min man pekade. Där stod den, större än den som visade sig i november 2012.
Bredvid mina föremål med virkade spindelnät - det där lilla vita, som skymtar till höger om älgbogen. Kanske är det samma älg som vuxit till sig? Genast började jag tänka på, hur vi skulle få bort den från vår viltstängselinhägnade tomt. Vi ska vara hundvakt från imorgon och då passar det inte med en älg på tomten.
Vägen till landet går förbi Fållnäs gård. Träden, som ska bli en komplett allé och som planterades 2010, har klarat sig hittills. Den allra första omgången träd som planterades fick grävas upp då många träd inte klarade sig. Snart kommer lövkronorna att dölja gården.
De flesta båtarna är upptagna ur vattnet på landet, Sandvik Lisö. En ensam motorbåt har passerat och lämnat ett klurigt vågmönster efter sig. Vassen har en gyllengul färg och i det fuktigt disiga blå på andra sidan syns en del gulnande träd. Blandskogen här består av mycket barrträd.

Detta var min vackra, varma höstdag. Fototriss 234  tema denna vecka är "så här ser det ut där jag är".

12 kommentarer:

Our photos sa...

Beautiful Fall photos!
Greetings, RW & SK


Connie sa...

Jättehärlig triss, vackra färger man blir glad av!

Ninnis sa...

Underbara bilder....du har verkligen fångat temat och hösten.....=)

Kram Ninni

Tantkalle sa...

Så varierade och fina höstbilder, tack för titten!

Violen sa...

Jättefin, varierad triss! Kul att få se en älg, fast kanske inte så lyckat för er att ha den på tomten!
Ha en skön söndag!

Charlotta sa...

Fin triss. Roligt, men läskigt tycker jag, med en älg i trädgården.
Ha en fin helg!

Anonym sa...

Härliga bilder!!!

Leena sa...

Sån dramatik med älgen på så nära håll! Att den inte visste att älgjakten var på gång ... En gång sköt min pappa en älg från sovrumsfönstret när det var älgjakt, och givetvis var det även deras jaktmarker där runt huset. Men på något sätt känns det inte så sportsligt ...

Anonym sa...

Älgar är fina, men jag vill inte ha dem i min trädgård...

Jah Hollis sa...

Fin hösttriss. Tur man inte är älg i dina trakter nu. :-)

ormbunke sa...

Det var inte dåligt att kunna visa upp en Älg från där du bor. Härliga höstbilder. Ha de gott

Unknown sa...

Vilken trevlig besökare =) Jag tycker att älgar är fina och ståtliga =)