LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

torsdag 17 oktober 2013

Bålgeting - winged

Jag har försökt titta riktigt nära på vingen på bålgetingen och tycker mig se att även vingarna är täckta med hårstråliknande päls. 
Det här är en hona eller arbetare - den har gadd. Den levde inte längre. Det är bara drottningen som övervintrar. I maj träder hon fram och bygger varje år ett nytt bo. Efter första kullen arbetsgetingar (sterila honor) kan den redan föregående år befruktade drottningen helt ägna sig åt äggläggning (källa wikipedia).

Länkat till NF Winged 106.

13 kommentarer:

Our photos sa...

Beautiful!
Greetings, RW & SK

MitchyLR sa...

Wow, Ulla!! De är mycket bra macro foton!!

Unknown sa...

Helt fantastiska detaljer! Snyggt jobbat!

Mike sa...

Your photos always have such a cool perspective to them!

Meta sa...

de har varit hos oss på kolonin i år. Stora som bara den.
Fina bilder i alla fall.
Ha en fin dag
Kram Meta

Beppan sa...

Intressant värld det där!
Och fantastiska macron...

Charlotta sa...

Vingarna är jag imponerad av, gadden också men den skrämmer mest. ;) Fast bålgetingar är vänliga av naturen, vi hade ett bo här förra året och det var en upplevelse.

Judy sa...

The first image is beautiful, but what is it?

cat sa...

Wow vilka macrobilder! Fast jag rös när jag såg gadden.

NatureFootstep sa...

jag blev imponerad av den vackra vingen. Ursnygg ju. :)

eileeninmd sa...

Th wing is cool, love the detail. Happy weekend!

Karen @ Pieces of Contentment sa...

Amazing macros!

Anonym sa...

Det här kallar jag nära! :)