LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

torsdag 28 november 2013

Marktäckare som solitärer

När jag hade planterat klart under äppelträden hade tiden runnit iväg in i mitten på september. Jag ville fortsätta testa olika marktäckare under diverse växtförhållanden i trädgården. Men jag var sent ute och det var ganska utplockat hos plantshopen.

Jag tog till att börja med en kruka med penningblad ("Lysimachia nummularia Goldilocks") som hade en nyans mot gulgrön åtminstone så här i solen. När jag planterat den såg den mer normalgrön ut. 
Kaukasiskt förgätmigej ("Brunnera macrophylla King´s Ransom") är något jag länge önskat på grund av de vackra bladen - men så dyrt. Det fick bli enstaka exemplar. Hoppas den trivs så att jag kan dela den.
Hönsbär är också en växt jag tyckt om. Såg några svart-vita blommor på den tiden familjen fjällvandrade och blev förtjust i blomman - sannolikt en "Cornus suecica". Det här är en "Cornus canadensis".
 Den här japanska sockblomman ("Epimedium grandiflorum Lilafee") ser inte mycket ut för världen. Men den kanske tar sig och kan bli fin.
Och slutligen en blodpilört ("Persicaria amplexicaule Alba") för jag vill ha den axlika formen med de vita blommorna.

Rensat ogräs och planterat marktäckare är den huvudinriktning jag haft på mitt trädgårdsarbete i år. Kameran har fått vila. Jag har fotat vid de tillfällen jag önskat dokumentera hur det ser ut just nu för att kunna jämföra nästa år.

3 kommentarer:

Anonym sa...

nog steeds geen vorst het ziet er naar uit dat de kou niet lang meer zal duren.

Ela sa...

Your plans are pretty
Greetings !

Our photos sa...

Nice plant!