LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

söndag 8 december 2013

Helgbild

Jag har stått i tvättstugan och såpskurat en trasmatta, som jag fått efter min farmor. Den har några år på nacken, så varsam manuell hantering gäller. Det är tur att man inte behöver stå ute vid något vattendrag, som förr i tiden. Det är tungt nog ändå. Det tog några timmar att få den torr - hade den på försiktig värme i bastun. Så man kan kanske säga, att det har varit en skön inomhushelg.
Vi klarade oss ganska bra undan ovädret. Snötäcket är tunt. Det har varit ganska kallt idag, omkring 10 minusgrader. Går nog inte ut och tänder ljuset i burken med de virkade dekorationerna.

Länk: Helgbilden

11 kommentarer:

Beppan sa...

Känner den go´a såplukten ända hit!!
Tänk så dom fick slita med tvätten förr i världen. Det tvättades ju inte så ofta heller - men desto större var ju högarna. Jul och midsommar var väl givna tvättillfällen. Och bad för folket.

Husbilen-Ellen sa...

Det är något visst med trasmattor och såplukt till jul. Ha dé! Elisabeth

Anonym sa...

ja alles staat al helemaal in het teken van de kerst.

Lotta sa...

Så gott din matta måste lukta nu, jag brukar skura dem i sjön när det är varmt och skönt i vattnat!

Anonym sa...

När jag var liten såpskurade min mamma trasmattorna på sommaren ute på gården hemma. Och lagom till jul tog hon fram rena mattor och la på golven. Så doften av såpa är juldoft för mig!

Meta sa...

Vad gott det kommer att dofta hos dig då.
Ha en fin början på veckan
kram Meta

Unknown sa...

Doften efter den såpatvättade trasmattan måste skänka livsglädje.
/Kiki

Eva Trillian sa...

Den goda doften av nyskurat; Såpa! Jag kommer i julstämning bara av att läsa om det :)

Anki sa...

Härligt helg i julens tecken... känner den fina såpdoften och minns när jag fick hjälpa farmor och farmorsmor(!)att skura mattor - men det var på sommaren... oj - det var länge sen det :)

lavendia sa...

Jag ser att alla tänker på såplukt när du skriver om mattvätt. Så även jag, men det är inget lätt jobb. Och nu kan vi ändå stå inne.

Marit Johansson sa...

Här uppe håller snön på att smälta bort :) hoppas på mer innan jul..