LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

torsdag 3 juli 2014

Ingen fläderblomssaft för min del


Fläderns blomknoppar slår ut mer och mer. En skalbagge använder den som utkikspost, höjer sig på benen, sträcker på sig, spanar.

Själv tittar jag på undersidan av blommorna och konstaterar, att det blir ingen fläderblomssaft i år heller. Det där är bara för mycket.

Även om alla insekter skulle försvinna om man besprutade blommorna, så vill man ju inte använda besprutade råvaror. Jag avvaktar tills det blir bär och hoppas att alla insekter och löss är borta då.

5 kommentarer:

Bas. sa...

wat is het op dit moment tobh heerlijk genieten in de natuur.

lavendia sa...

Usch. Jag plockade på grannens fläder. Det fanns bladlöss men längre ner. På min egen fanns inga, men jag hade bara ca 10 blommor på min.
Fläderbärssaft är också speciellt. Jag gjorde sylt en gång. Det såg ut som rysk kaviar.

Charlotta sa...

iiush, det är ju synd att de små varelserna ska kunna påverka livet för oss så mycket. ;)

Jenny sa...

Up close and personal with all the little bugs. Nice details. xo Jenny

Anonym sa...

Fläderblomssaft är gott men jag håller fullständigt med dig att det inte är aptitligt när blommorna är fulla med löss. De brukar vara klibbiga av lössen också, tyvärr. Hoppas på bättre lycka nästa år. Ha en skön söndag!