LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

onsdag 3 september 2014

Kunna se med nya ögon - visdomsord


"Förändring innebär inte nya landskap 
utan att kunna se med nya ögon"

Ett visdomsord från www.dendoldaparlan.se får mig att fundera på det här med nya ögon.

Två likadana blomflugor är inte längre lika. Jag har öppnat altandörren, gått ut i naturen, i min trädgård, i skogen. Gömd bakom min kamera har jag närmat mig motiven. En helt ny värld har öppnat sig för mina ögon, som jag inte lagt märke till tidigare.


Det är blött att krypa omkring på gräsmatta som övergått till att bli en mossmatta. Oätliga, rentav giftiga, svampar trivs i alla fall där. Först ser man bara svampen. När man ålat närmare upptäcker man att den är bemannad, både undertill och ovanpå.

3 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Fina macron! Skulle man känna sig uttråkad nån gång är det perfekt att byta objektiv och upptäcka världen på nytt.
Allt gott
Anette

cat sa...

Jättefina macrobilder! Man ser ju nästan varje hår på flugan.

lavendia sa...

Så fina. Larven ovanpå svampen är jättegullig tycker jag. Macro är något jag skulle vilja lära mig.