LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

fredag 26 september 2014

Vårfrestelser - Blooming Friday



Jag vill ha kontroll och planerar noggrant vad jag ska ha i trädgården och hur det ska placeras. Men sedan dyker de upp - tillfälligheterna. Sparsam som jag är kan jag inte bortse från dem.

Som när vi höll på att korrigera några buskar på landet. En gren av den vita clematisen gick av. Jag tog med den hem, plockade av bladrosetterna och planterade. Nu hoppas jag de ska rota sig, överleva vintern och växa nästa år så de blir lika vackra som de på landet.


Eller som när jag upptäckte fingerborgsörtsplantorna under ölandstokshäcken mot gatan, där de brukar sanda och salta på vintern. De var jag tvungen att rädda trots att jag inte hade något passande utrymme. Så klart att en bit av fick gräsmattan stryka på foten. Nu är bara frågan: "blir de vita eller rosa?"

Länk: Blooming Friday, vårfrestelser

14 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

Fingerborgsblomman är en av mina favoriter.Finns i så många vackra färger.
Ha en skön helg.

Rost och rädisor sa...

Gillar när överraskningar poppar fram på våren. Som tur är jag ganska glömsk eller kanske jag omedvetet låter bli att notera allt så överraskningarna blir många. Fingerborgsblommorna så vackra i alla färger.
Ha det så gott i helgen
Anette

Merja sa...


Underbart:) Gillar dom där överraskningarna! Hoppas du får många klematis plantor att plantera till nästa vår!
Tack för att du fick mig att rätta till länken.
Trevlig helg!

lavendia sa...

Eller både och. Digitalis är duktiga på att fröa av sig. Men de är superfina, lätta att flytta och gräva upp. Så de får gärna fröa av sig.

Hanneles bokparadis sa...

Fingerborgsblommorna är jag så rädd om, växer nästan rakt på berget.

cat sa...

Lycka till med dina trädgårdsprojekt. Hoppas att det blir som du vill ha det i slutändan :-)

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Roligt med överraskningar. Ofta kommer de på ställen där de blir extra fina, platser man inte själ hade valt.
Trevlig helg
Birgitta

Lotta sa...

Läckra fingerborgsplantor, synd de är så giftiga bara. Trevlig helg. /Lotta

Hélena sa...

Jag är också svag för fingerborgsblommorna. Så fina :-)
Kram Hélena

Meta sa...

Visst r det kul med överraskningar i landen. Fingerborgsblomman den kan dyka upp var som helst. den vita är såå vacker.
Ha en fin lördag
kram Meta

Anette sa...

Ibland önskar jag att jag var så "välordnad" i trädgården. Men vi är ju olika som människor ;) Här kommer det upp en massa överraskningar hela tiden. Antingen för att de själva vill eller också bara för att jag har glömt att jag har planterat dom just där ;) Ha en fin helg. /Anette

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

De där överraskningar kan bli hur fina som helst;) Alltid välkomna där det passar. Hoppas sticklingen tar sig!
Trevlig helg!

Lena/isklockan sa...

Så kul när man hittar sådant som spridit sig. Kram

Mias Trädgård sa...

Kul vårfrestelser! Hoppas att allt klarar sig! Kul med självsådder och sticklingar! Ha det gott! :) Mia