LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

tisdag 24 februari 2015

På kollisionskurs med bipacksedeln

... kalcium-D-pantotenat ... behandlingseffekten ... kalciumprodukter ... förstoringsglas fram ...
Brukar ni läsa bipacksedeln som bifogas läkemedel? Jag har en receptbelagd medicin sedan många år tillbaka. Jag har läst bipacksedeln tidigare men nu fick jag anledning att studera den på nytt.

Ett apotek har öppnat på gångavstånd, Apotek Ösmo. Jag har hämtat min medicin där för första gången. Kassören räknar upp en massa jag inte ska äta i samband med att jag tar denna och jag lägger särskilt märke till att han nämner "multivitamintabletter".

Han förklarar att multivitamin innehåller bl.a. kalcium, som försämrar upptagning av medicinen. Och jag som börjar dagen med en sådan vitamintablett tillsammans med ostsmörgås, som också innehåller kalcium. Han säger, att jag ska vänta två timmar efter jag tagit medicinen, innan jag äter sådana produkter. Inget annat apotek har förklarat och uppmärksammat mig på detta.

Jag har själv inte dragit de rätta slutsatserna av det jag läst. Jag har tagit fasta på, att kalcium är bra för benuppbyggnad, tänder, hud, hår, nerver och cellers funktionalitet och en massa annat och inte tänkt på kollisionsrisken med medicinen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken tur att du kom till rätt apotekare! Skulle tro att det är många som gör fel med sin medicin utan att få hjälp.

lavendia sa...

Det är inte lätt att göra rätt och otroligt många gör fel av okunskap eller slarv. Hoppas du märker någon skillnad. Man är ju mer motiverad att följa råd då. / Britt

Bas. sa...

Heel attend dat ze U deze informatie verstrekken.

Snäckskalsdalen. sa...

Det är så mycket som man ska uppmärksammas på numera. Men om du mått bra och värden osv varit bra kan det inte ha spelat någon större roll. Sen kommer nån annan och säger att om man tar multivitamin ett par timmar efter man ätit är det inte bra för något annat....Men ja, jo, jag läser bipacksedeln ibland, men jag får alla symptom som står under Biverkningar så nu har jag slutat med det.....självuppkallande profetior.
Agneta kram

Hannele på Hisingen sa...

bäst att vänta någon timme
(om man exempelvis äter blodkorv, ska man inte dricks mjölk till... för det försämrar järnupptagningen)