LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

söndag 1 februari 2015

Trendigt garn

Jag har sett i reklam för handarbete att det är en trend att använda spräckligt garn när man virkar (eller stickar) prydnader till sitt hem. Virkning är lite av en passion hos mig, så det är roligt att detta handarbetssätt åter är populärt.

Jag började testa med ett svart-vitt-grått garn.
Det blev en rund kudde med "blomblad". Ja, den blev spräcklig, varken mer eller mindre. Trodde att det skulle bli mer distinkta färgfält. Det kanske inte fungerar på rundvirkade saker.
Jag var tvungen att prova igen, denna gång med grå-röd-vitt garn. Jag virkade en fyrkantig kudde i stolpar/reliefstolpar och här fungerade färgrandningen.
Nu har jag två spräckliga kuddar.

Länk:
Helgbilden

2 kommentarer:

lavendia sa...

För väldigt många år sedan fanns spräckligt garn och det blev mer distinkta färgfält. Jag minns speciellt tunt garn till dukar. Den kudden med rött i tycker jag var finast. / Britt

Anonym sa...

Snygga! Tycker om spräckligt garn men jag vill att det ska randa sig.