LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

söndag 20 december 2015

Röd trädgårdsfärg




Av min röda tulpan återstår endast några få lökar, som blommar. De planterades i mitten på 1970-talet. Jag kommer inte längre ihåg vilken sort det är, en vanlig trädgårdstulpan bara, kanske den heter 'Tulipa gesneriana'.

Jag följer gärna en blommas utveckling under en säsong. Jag tycker om förgänglighetens skönhet hos blommor, den är så vacker, särskilt när det gäller tulpaner. Kronbladen kråmar sig än hit, än dit, som en yster balettuppvisning.

Länk: trädgårdsfärger - röd

6 kommentarer:

Maribel sa...

Fina bilder.
Den sista bilden ser ut som en prima ballerina.
Ha det fint!
Marika

lavendia sa...

Jag gillar också förgängligheten, även om det är litet sorgligt. Fin bildkavalkad. / Britt

Klimakteriehäxan sa...

Rött är en härlig färg - inte minst på skor! http://klimakteriehaxan.blogspot.se/2005/03/flickan-med-de-rda-skorna.html

Anonym sa...

Interested to link?
http://pippavier.blogspot.de/
???
Herzlich Pippa

Bevare mig väl sa...

Din röda tulpan är en favorit!

hagen vår sa...

Hei!
Røde tulipaner er vakkert. Skal kjøpe en stor bukett med røde tulipaner til jul.
God kveld! Anne