LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

måndag 25 juli 2016

Påfågelöga

Kungsmyntan har slagit ut och besöks av insekter och fjärilar. En påfågelöga har sett mig och tillämpar sin skrämseltaktik - plötsligt öppna de hopslagna vingarna för att det ska se ut, som de blå ögonfläckarna stirrar på mig.
Fjärilarna uppskattar även den blommande ölandstoken jag har som häck på framsidan av mitt hus. Den här fjärilsarten tillhör de som övervintrar. Färgen på undersidan av vingarna kan då användas som kamouflage.
Påfågelögat är bland de stora fjärilar, som besöker min trädgård. Den har ett vingspann på ca 55-65 mm. Här kan man se de kännetecknande blå ögonfläckarna.

Länk:
Macro Monday2

3 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Fina bilder. Det är ju så roligt med alla fjärilar nu. Jag kan sitta i evigheter och bara njuta.
Allt gott
/Anette

buntpapierfabrik.blogger.de sa...

Great macros! And the header is phantastic!

tant Hannele sa...

räddade en fjäril som flugit in