LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

söndag 7 november 2010

Damma, damma

Jag slår två flugor i en smäll - börjar med tidig julstädning eller med sen höststädning, vilket man föredrar att kalla det. Ganska behändigt att bara behöva städa ordentligt en gång. Mina dammvippor står alltid beredda i en blomkruka i tvättstugan. Jag har tre stycken vippor för att slippa springa så många gånger för att skaka ur dammet.

Det kan vara mycket tidsödande att damma en bokhylla. Jag kom att bläddra i min poesibok, som var så populärt när jag började skolan. Minns den ena skolkamraten efter den andra - hon som bröt en arm när vi busade i snödrivorna ... grannpojken som gick i samma klass ... och så kom jag till en sida där min pappa hade skrivit.

Det kan vara svårt att se texten men så här står det:

Du kan tänka en gång, det var då,
man var ung, man var inte så klok
... det är lustig att sitta och slå
i de soliga minnenas bok.
Far 20.1 1957

1 kommentar:

Skaparglädje sa...

Åh, jag minns också min poesibok. Det var roligt att få skicka runt den i klassen. Undrar var jag har gjort av mig, den ligger väl gömd längst ner i någon låda på vinden.
Kram!