LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

fredag 24 juli 2015

I blåbärsskogen

Blåbärsblomman ser ut som en rund klocka med kläpp, som sticker ut.
En stor del av tomten på landet består av skog. Där växer dessa blåbär. De är fortfarande lite sura i smaken men snart är de mogna.

Jag hoppas få ha dem för mig själv, så att ingen hävdar allemans-rätten. Tomtgränserna är mycket svåra att upptäcka. De är bara markerade med de små järnrören, som Lantmäteriet en gång slagit ned.

Länk: Floral Friday Foto fff192

6 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Mmmmm, gott! Jag har faktiskt redan plockat en del blåbär, dom vart mogna här och jag vill gärna ut och plocka fler! Vi har också på tomten, men att vara inne i skogen är härligt. Vi bor ju på landet och har också mest bara plintarna och det har hänt att sommargäster kommit med hinkar, men då är dom så nära huset så då har jag visat dom var dom kan plocka i stället. Är man så nära ett hus att man ser det då gäller inte allemansrätten riktigt eftersom det finns anledning att misstänka att man är inne på en tomt.....men det kan vara känsligt att påpeka det, man känner sig som en riktig hagga!!!!!
Agnetakram

cat sa...

Lyckliga du som har egna blåbär. Själv fick jag leta mig långt ut i skogen för att hitta ris som ingen hunnit plocka av ännu. Smaskigtast är att äta dem direkt från riset.

lavendia sa...

Vid vår stuga är det också jättemycket blåbärsris. Men under alla år handlar det bara om några kaffekoppar bär. Synd för blåbär är gott och lär vara extra nyttigt. / Britt

Bas. sa...

geweldig die blauwe bessen,

Louisette sa...

fantastiek fotos,greeting from Belgium.
http://louisette.eklablog.com " blog my city mons in Belgium"

Melbourne Australia Photos sa...

Lovely flowers and berries! We baked some blueberry muffins last week, but unfortunately had to use frozen berries...
Thank you for joining us on Floral Friday Fotos. I look forward to your next contribution.