LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

lördag 18 juli 2015

Lupiner konkurrerar ut ängsväxter

Jag läste i tidningen att lupiner ska förbjudas i Norge från 1 januari 2016 - de får inte importeras, säljas eller planteras ut. Lupinerna färgar vägrenar i vackert blått och rosa. Problemet är att de sprider sig till naturmiljöer och konkurrerar ut andra växter.
I min trädgård för de en tynande tillvaro. Blommorna sitter glest på rangliga stjälkar. Men jag gillar den milda rosa färgen. De är ju lättare att hålla efter i en trädgård, så där är risken för spridning mindre.
Dessutom har bladen en sådan vacker form.

4 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

jag läste det... hävden har upphört.

cissi sa...

Lupiner är vackert, men det är sant att de bara blir fler och fler. Synd om de konkurrerar ut våra andra vackra sommarblommor......det kommer nog inte att bli lätt att få stopp på deras spridning.

lavendia sa...

Jag läste också det. Och när man ser utefter vägarna så är det nästan bara lupiner. Men oerhört vackert är det./ Britt

eileeninmd sa...

Pretty images. It is a shame the Lupine is not natve there! Have a happy weekend!