LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

lördag 10 oktober 2015

Havets bröd - lördagstema

Benämningen 'havets frukt' är ju vanlig men lördagstemats benämning 'havets bröd' har jag inte hört tidigare. Jag får inte någon direkt aha-upplevelse vad det är för något.

Kanske det är alger, som kan ge ett bröd en spännande smak, som påminner om det salta havet.

Eller kan det möjligen vara fisk, som avses. Jag brukar få strömming ibland av en granne och då blir det både strömmingsflundror och annat.
Eller kan det vara det där finska brödet, som min man berättade om, kalakukko, en råglimpa med fyllning av fisk och fläsk. Ibland görs det med bara fisk - då kanske det kan kallas 'havets bröd'. Jag har ingen bild på ett sådant bröd utan det blev på ett libbstickabröd.

Länk: lördagsbloggare

4 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Kalakukko bar ett bra förslag tycker jag! Har dock aldrig smakat. Trevlig lördag!

Bas. sa...

mmaar hier krijg ik toch wel heel erge trek van.

Anna/notonmusic sa...

Den där finska råglimpan såg jag ett recept på en gång men kände genast av alla benen från fisken bara jag tänkte på brödet så jag testade aldrig! Ha en fin fortsatt helg Ulla :-)

Äventyret framtiden sa...

Du fick ju till det riktigt bra och gissade dessutom ut vad det handlar om. Det handlar om vad havet ger oss samt också om vad havets folk får i lön på fartyg....bröd för mödan, lön för arbete ungefär