LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

torsdag 15 oktober 2015

Ljung lättar upp mörkret




I tomtkanten mot skogen har jag sedan tidigare planterat mycket vintergröna träd och buskar. Det var för att få ett insynsskydd, eftersom tomten gränsar mot en allmänning. Numera har det blivit ganska mörkt och skuggigt där.

Nu har jag lättat upp skuggan med ljus och färg, vit och rosa ljung (Calluna 'beauty ladies'). Plantorna var billiga och jag gläder mig åt fägringen. Jag är inte säker på hur härdig sorten är men hoppas verkligen att den klarar vintern.

Länk:
Torsdagstema - I like

5 kommentarer:

Anneli - A'la Foto sa...

Ljung är vackert och så är även din ljung. Däremot gillar jag inte ljungen jag såg utanför maxi idag. Den som är färgad gul, blå, grön och röd. Det ser sjukt onaturligt ut!

Anni sa...

Oj, så fint du gjort! När jag var i England i våras hade de stora planteringar av ljung, det blev vackert men fel i mina ögon eftersom jag ser ljung som en höstblomma. Nu inspirerade du mig att göra höstfint.

lavendia sa...

Det vore roligt om ljungen tar sig och kommer igen nästa år. I krukor gör den ju inte det. Inte mina iallafall. Fint med den vita som lyser. / Britt

Paula i pörtet sa...

Hej, jag håller med dig, först brukar jag njuta av ljungen som blommar på myrarna, den vackert röda, sedan till hösten har man ljung som prydnad på vägg och i amplar. Inte ens jag kan misslyckas med en ljungväxt i kruka...

anemonen sa...

Ljung är så vackert och visst lyser det upp i naturen och i våra krukor utanför dörren.