LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

måndag 14 mars 2011

Blått blev rosa

Blåmärket på mitt knä försvann så småningom och även värken. Kvar blev ett rosa märke. Det försvann inte. Istället spred det sig. Det blev större och större, uppåt låret och nedåt vaden. Jag blev till slut riktigt orolig. Vågade inte dröja längre utan beställde tid på Vårdcentralen här i Ösmo.

Jag fick komma inom två timmar. Doktorn tittade i 20 sekunder och sade sedan: "det är Borrelia!" Jag blev förvånad och undrade: "NU - SÅ HÄR ÅRS????????????????????" med stora bokstäver och tjugo frågetecken. Inom 10 sekunder hade han mailat recept på penicillin till apoteket, som jag kunde åka och hämta direkt.

Borrelia kan tydligen ligga latent i kroppen och plötsligt bryta ut. Sprids av fästingar. Nu är jag inne på en penicillinkur i tio dagar. Kan ta upp till fyra veckor innan rodnaden försvinner.



Så här ser rackarn ut i närbild. Jag har hämtat bilden på Wikimedia, fotograf Rickard Bartz, som tar fantastiska närbilder på insekter.

1 kommentar:

Skaparglädje sa...

Fy, för fästingar, tycker inte om när de är så stora som på bilden (gillar inte de små heller) Tur att du kom iväg till doktorn och att du fick medicin.
Kram!