LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

tisdag 1 mars 2011

Vårtecken - Södermanland - första rapporten

Dags för årets första rapport om vårens väg genom Sverige. På Humlebackens blogg samlas rapportörer från våra landskap. Årets spännande jakt på våren börjar.
En naturintresserad bloggkamrat ett par mil härifrån rapporterade redan för tre veckor sedan, att våren är på väg. Han hade hört sparvugglan. Hos mig döljer sig våren under ett tjockt snötäcke. På framsidan vårt hus har snön kommit från alla håll på planteringarna - uppifrån, från skottning av vägen, från gångarna.
På landet, alldeles invid en husvägg under lite skyddande tak, i söderläge, där snön inte lägger sig speciellt djup och där solen snabbt smälter den, står en blomkruka för inomhusbruk jag inte hann plocka undan. Färgen har krackelerat, delvis fallit av och blottat ytan under.
Plogande traktorer har inte väjt tillräckligt alla gånger. Men den som svänger in på denna väg lär strax bli medveten om, att det är en återvändsgata.
När man väntar på att göra något roligt, vill man genast sätta igång. Redan innan förutsättningar finns. Som fotbollssäsongen. Förra året anlades konstgräs på idrottsplatsens fotbollsplan. Den är plogad och klar, bara att sätta igång. Skulle någon sparka bollen utanför planen behöver man inte springa långt för att hämta den – alla snöhögar tar emot.

4 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Jag har också hittat en del krukor som varit kvarglömda under snön. "Det som göms i snö kommer upp i tö"
Fotbollsplanen är ju grön och fin, bara att sätta igång och sparka på bollen.
//Anne-Lie

Susie på Stjärnarve... sa...

Förmodligen har man en del som ligger och gömmer sig, dock inga krukor - dom hann jag ta in. Däremot lite annat smått och gott, bl.a. en dek.boll till stolparna på min "rosfolly". En fattas nämligen så jag hoppas på att den ligger kvar i närheten i alla fall. Sen har jag några lampetter på väggen på altanen som alltid får sitta uppe. En av dom saknar ett litet skyddslock. Hmm!
Men det värsta är nog allt som förmodligen skadats av den tunga kompakta snön. Usch!!!

Susie på Stjärnarve... sa...

Glömde skriva att Zorro var jättegullig!

emilias gömmor... sa...

Hahaha! Tur att det finns snöhögar i fall att bollen kommer utanför!

Kram Mimmi