LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

måndag 28 mars 2011

Det blev soppa av allt

- Jag beundrar TV-kockarnas sätt att laga mat. Tina är alltid så glad. Leende Leila bakar med en glimt i ögonvrån. Nakna Kocken gör allting lätt som en plätt. Och så vackert det är runt omkring dem. Kryddväxter både högt och lågt, vacker inredning, prydnadsföremål. Speciellt förtjust är jag i Leilas blomarrangemang.

- Hur gör jag? Jo, försöker efter bästa förmåga. Jag tog reda på buljongen, som inte gick åt när jag gjorde pepparrotskött. Den värmer jag nu på spisen. Oj då, vad det ryker. Blev varmt väldigt fort. Jag vände bara ryggen till i en sekund.


- Buljongen gav sig iväg utanför grytan. Använder det som är kvar – ”snabbreducering” . Inga blommor här inte. Inte mycket föremål heller. Nästan kliniskt rent. En brödburk bara. Fördel när man måste göra rent efter sig. Man ska ta fasta på det positiva.


- Och så en liten mysbild på själva matlagningen. Lägger i grön- och rotsakerna samt lite köttrester – omgivningen speglar sig i grytan. Man kan se hur kladdigt det är av ”överkoket”. Det är det aldrig hos TV-kockarna. Det blev kött- och grönsakssoppa med dubbelmacka med tomat och ost grillade i smörgåsgrill till lunch.


2 kommentarer:

Mia sa...

Kok eller inte, det ser gott ut :)

Torprosen sa...

Visst ser det underbart lätt ut när TV-kockarna är i farten...och alltid så stylat och fint, gillar att kolla måste jag erkänna..Ha en go vecka önskar Torprosen