LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

onsdag 23 mars 2011

Mina femton luftmaskor

Ibland ser jag en virkteknik, som är ny för mig och som jag vill testa. Då tar jag till mina femton luftmaskor. Det blir en liten fyrkant, där jag kan se hur mönstret ser ut.

Här har jag testat virka halvstolpar med nedtag i bakre, ”tredje” luftmaskan, för att få de två andra luftmaskorna att bilda en kedja. Först testade jag att virka ett runt påskägg, vilket blev helt OK. Sedan ville jag se, om det blev bra att virka fyrkantigt med samma teknik. Det fungerade inte lika bra, blev viss skillnad, som i och för sig också är acceptabel.

Jag fortsatte att testa tekniken på små korgar, som jag tänker ha i påskriset. De blev ganska söta tycker jag.

Själva grundmönstret till korgen finns på nedan länk. Jag ändrade bara mönstret från fasta maskor till ovan nämnda sätt att virka.

http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=0&d_id=509&lang=se

1 kommentar:

Skaparglädje sa...

Vilka gulliga korgar.
Kram!