LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

tisdag 3 juni 2014

Mardrömmar fastnar i drömfångare

Det här är en drömfångare. Det är ett magiskt föremål, som hängs upp vid en sovplats och som då sägs fånga upp onda drömmar och mardrömmar.  Eftersom jag tycker det är roligt att virka fick det bli denna teknik.
Ursprunget var indianskt. Drömfångaren kan liknas vid ett spindelnät i vilket drömmar är tänkta att fastna. Det enda sättet att slippa igenom är genom den öppning som finns i mitten av nätet. Intill denna fästs något, som ska locka önskvärda drömmar till sig och leda dem mot hålet.

Föremålets färg tillsammans med sinnesstämningen hos den som tillverkade drömfångaren anses avgörande för vilka drömmar och känslor som kommer att slippa igenom drömfångarens nät (källa Wikipedia).

5 kommentarer:

cat sa...

Min drömfångare som jag köpte av en indian, släpper igenom lite väl många konstiga drömmar tycker jag nog.
Din är väldigt fin :-)

Bas. sa...

Prachtig zo kan je veel dromen vangen.

Hanneles bokparadis sa...

Fint, fick av barnen en gång.

lavendia sa...

För väldigt längesedan virkade man sådan som skulle hänga i fönstren. Så de kallades drömfångare. Nu har jag dem att torka kryddor på.

Rost och rädisor sa...

Då är det bara att hoppas att du var i en god sinnesstämning när du gjorde din fångare.

Sov så gott och dröm sött
Anette