LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

måndag 2 juni 2014

Ogripbart blått

Hemma i trädgården har jag en marktäckare på språng med intensivt blå blommor. I knoppstadiet ser den lilaaktig ut men fullt utslagen blir den blå. Jag har inte lyckats fånga denna nyans på någon bild.
Jag har provat i olika ljus, i skugga, i sol men färgen blir denna lilablå trots att den i mina ögon har en rent blå färg.
Blommorna sitter i små klasar i toppen på skaften, som har blad hela vägen. Jag har ingen aning om vad blomman heter. Den härrör från landet, där jag var tvungen att ta bort en rabatt för att få plats med trädgårdsmöbler.

Och så tittar jag in hos "My rented garden" som visar en Mertensia alpina - kanske är det en sådan.

Länk:
MacroMonday 2
Nature Footstep, Blo-Ma 97
My rented garden, Martensia alpina

10 kommentarer:

Charlotta sa...

Ja blått kan vara svårt att ge rättvisa på bild. Men blommorna är så söta. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med tips om vad det är.

sunshine sa...

Wonderful flowers.

Anonym sa...

Lovely.

lavendia sa...

Det finns något som heter Bergstenfrön, den är lik den. Det är en stenpartiväxt.

Unknown sa...

En riktig skönhet! Ibland är det så frustrerande när färgen inte blir rätt.

MitchyLR sa...

Hej Ulla! Vackra blommor. Jag har inte problemet med blå, men jag har detta problem med röda!!

Meta sa...

Söt är den i alla fall även om du inte vet vad den heter Det finns tre färger som jag tycker är svåra att få rättvisa på bild, gul,röd och en viss blå färg. Har kommit så långt i min test att det är bäst i kvälls ljus. Vi testar vidare. Önskar dig en fin dag
kram Meta

Judy sa...

Whatever it is, it is a beautiful little flower!!!
It is so frustrating when you cannot capture the colour properly!!

Magical Mystical Teacher sa...

Blue blossoms always warm my heart!

Please Visit My Macro Star—Thank You!

Anonym sa...

Love the flower ..
SOme colors are so hard to photograph right ...