LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

tisdag 24 juni 2014

Ska det regna eller ska solen skina?

Vädret har svårt att bestämma sig - ska det regna eller ska solen skina. Jag tar en tur hemma i trädgården. Vänder blicken mot norr, där jag ser ett orosmoln närma sig. Tar en bild på Clematisen (Summer Snow), som har börjat få knoppar.
Jag vänder mig helt om mot söder och tar ett kort på Fingerborgsblomman. Den har hittat dit alldeles av sig själv. Den är vit med vinröda fräknar, mycket snyggt. Jag befinner mig vid dammen, som dessvärre inte längre håller tätt utan vattnet sipprar igenom.
Mitt i dammen, i en rundel, växer ljusblå iris. Den härstammar från en morbrors trädgård i Immetorp i Karlskoga. Jag fick en planta på 1970-talet, när trädgården var ny, och den blommar så fint varje år. Min morbror och moster finns inte längre kvar.
Den japanska lönnen har fått röda vackra näsor. 
Många dagliljorna har blommat över men fortfarande finns en del knoppar, så jag kan glädjas över blomningen en stund till.

Länk: Nature Footstep, Blo-Ma 100

7 kommentarer:

Judy sa...

Your garden is full of wonderful flowers!!! My favourite is the foxglove!!!

Snäckskalsdalen. sa...

Vackra blommor har du trots det märkliga vädret - vi har samma instabila väder här. Än regnar det än stormar det och ibland tittar solen fram. Men vi behöver regn, det är knastertorrt i markerna.

Och ja, visst ska vi försöka uppmuntra att äta svensk honung och annat svenskt. I år har vi så många fingeborgsblommor och det surrar hela tiden och jag blir så glad åt det!

Agneta kram

Hanneles bokparadis sa...

tja, man får gå ut och snabbt in igen :)

Unknown sa...

Snygga blommor. Fingerborgsblomman är min favorit. Här har det regnat mera än varit solsken. Det är bara att njuta av de korta stunderna solen tittar fram.

Karen sa...

Beautiful flowers in your garden!

Bas. sa...

geweldig zoals alles er op dit moment bijstaat het is nu volop genieten.

Anonym sa...

ja visst är det lite konstigt väder? Blommorna dina verkar trivas i alla fall! :)