LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

tisdag 29 mars 2016

Ungersk blåsippa

På andra sidan gatan vid garageutfarten på landet har en gran sågats ned. Man kan se vägen genom grenverket. Det ser mer dramatiskt ut än vad det är.
Jag har börjat städa i trädgården på landet. En dramatisk hjärtklappning fick jag, när jag upptäckte den här blå blomman. Knoppen påminner om en blåsippa men är mycket större.
Även bladen är annorlunda jämfört med den vanliga blåsippan. Den här sippan har jag inte sett tidigare, trots att jag vandrat runt på tomten under vårarna i många år. Kanske det beror på att jag är tidig i år.

Jag sökte på internet, när jag kom hem. Den ser ut som en ungersk blåsippa. Nu gäller det att vakta på blomman, så att jag förhoppningsvis får se den utslagen.

Länk:
Nature Footstep - trees-n-bushes 151
Tisdagstema - genom
Image-in-ing 


7 kommentarer:

lavendia sa...

Så jätteroligt. Och den har tydligen kommit dit av sig själv. / Britt

Paula i pörtet sa...

Nämen, vad säger du, har fröet flugit hit från så långväga avstånd? Så häftigt att se .

Klimakteriehäxan sa...

Ungersk blåsippa??? Så jätteoriginellt! Och den såg du genom objektivet ...

Magnus sa...

Vad fint!

NCSue sa...

Marvelous springtime!
Thank you for sharing at http://image-in-ing.blogspot.com/2016/03/the-endless-variety-of-orchids.html

Ulrika Landin sa...

Vad spännande :D

NatureFootstep sa...

en till invandrare då. Migrant kanske. Snygg är den i alla fall.