LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

fredag 15 maj 2015

Bergklint

Förra året rensade jag bort bergklint, som växte i ölandstok-häcken på framsidan huset. En del planterade jag direkt i en rabatt på baksidan huset. Växten har tagit sig fint och bladen är nästan sammetslena.
Några rotdelar satte jag i en kruka. Även de växer och har fått stöd av en tjänstvillig spindel, som spunnit sitt nät runt bladen. Jag kommer så småningom att plantera även dessa i rabatten.
Bilden på blomman tog jag förra året, innan jag rensade bort den.

Länk: Floral Friday Fotos fff182

9 kommentarer:

cat sa...

Så grön och skön din bergklint är.
Blåklinten tycker jag är jätteläcker, fast din kanske stod där du verkligen inte vill ha den :-)

Veronica sa...

Jag ska gå ut och känna på mina klintblad som jag sparar på "speciella" platser i trädgården men förövrigt rycker bort. De har en förmåga och vilja finnas överallt :)
I år driver jag upp svart, likadan. Antagligen sprider den sig inte på samma sätt!

Kram och ha en skön helg!

Bas. sa...

als dat allemaal gaat bloeien zal dat een pracht gezicht zijn.

Bevare mig väl sa...

Ulla, nu har jag njutit dina sköna bilder som du postad sedan senaste lördagsbloggen, men lämnar kommentar här.
Jag har njutit! Knepigt med din armbåge och borelia sambandet. Hoppas kuren gör dig frisk.
Tulpanglöden är mycket vacker, och den där bilden med de små vita troligen larver får mig att känna kryp. Vad var det svarta tro - trådar?

Villrose sa...

En god, gammeldags og villig plante!

Karin sa...

Är det bergklint den heter! Jag har några plantor på tomten, lite här och där och de får gärna finnas, men ibland när jag går förbi undrar jag vad de heter. Men nu vet jag. Tack för det!

Äventyret framtiden sa...

Bergklinten är tacksam att ha och väldigt vacker och tålig. En av mina favoritväxter i trädgården. När jag inte hinner plantera så mycket jag önskar hinna med så hjälper den så gärna till :)
Dessutom tycker många småfåglar om bergklintens frön när tiden har runnit mot den tiden igen.
Ha en fin dag!

Unknown sa...

Klintar är så vackra. Bladen ser riktigt lurviga ut.

Melbourne Australia Photos sa...

What delightful photos! You may also like to link up to the Friday Greens meme.
(http://nixpages.blogspot.com.au/search/label/Friday_Greens)
Many thanks for linking up with Floral Friday Fotos, I look forward to your next contribution!