LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

lördag 2 maj 2015

Maj är lördagstemat

För mig är maj den månad, när naturen vaknar till liv. Vintern med dess kyla är över och jag kan komma ut ur mitt vinteride. Mitt halvfärdiga handarbete lämnar jag åt sitt öde. Jag försöker snygga till bokhögarna jag inte hunnit med.

Jag kan åter vara ute i trädgården och njuta. Den sibiriska ärtbusken håller på att slå ut sina håriga blad, som skyddas av taggar i bladfästet.
Maj har inletts med lite regn men jorden är väldigt torr. Jag har vattnat höstsilveraxet, som hängde betänkligt. Förra året hade vi århundradets värmerekord i maj - undrar hur det ska arta sig i år. Jag vill i alla fall ha mera regn. Annars får jag gå med vattenslangen.
Dagen när solen är uppe blir allt längre. I maj får vi tio timmar mera ljus än i mörka januari. Nu är det dags för blommor och blad att inleda sin blomster-och lövmånad.
Aralian verkar tveka om bladen verkligen ska få slå ut - det kan komma frostiga bakslag och förstöra det våren hittills har åstadkommit. Då hjälper inte alla hemska taggar i världen.

Läs gärna hur andra deltagare i lördagstemat tolkar ämnet - deltagarlista syns till höger.

9 kommentarer:

Anna/notonmusic sa...

Tio timmar mer ljus! Jo man tackar :-) Oxh du har helt rätt, regn behövs även om jag föredrar sol och värme!

Karin sa...

Underbart närgångna bilder!

Veronica sa...

Hittills har vi då inte haft något värmerekord men Maj är Maj och jag är lycklig :)

//Veronica

Hannele på Hisingen sa...

ljuset gör en piggare

Lisa sa...

Det är nog ganska torrt här med, men vi fick regn några dagar förra veckan, så jag gissar på att naturen är nöjd några dagar till.

Vackra bilder! :)

Bevare mig väl sa...

Vacker tolkning av tema maj! Vilka knoppar och färger!

Äventyret framtiden sa...

Som vanligt tar du bilder så det känns hisnande. Det märks att du tycker om naturen, lever i den och av den rent själsligt.

Anki sa...

Maj, denna sköna månad... fantastiska bilder!
Vi fick 26 mm regn härom dagen - mycket välkommet för här var det rejält torrt...

Anki sa...

Kan berätta att vi får ännu en ny Lördagsbloggare... Marie med bloggen Skrifvarstugan: http://www.mariettsfoto.blogspot.se/
Hon kommer med sitt första inlägg nu på lördag.