LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

söndag 3 maj 2015

Munkhätta (Arum cylindraceum)

I höstas såg jag för första gången frukterna av munkhätta växa på landet. Nyfiken på hur 'hättan' ser ut under hela sin växtperiod letade jag under min promenad igår upp stället där den växer.
Nu hittade jag bladen. De är ganska stora. Jag läser på Wikipedia, att munkhättan är en flerårig 2-3 decimeter hög ört med löklik jordstam och pil-lika blad.
Nu hoppas jag få se blomman, som av Wikipedia beskrivs som "en på stängeln terminal blomkolv omgiven av ett gulgrönt hölster.”

Länk:

9 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Nej! Oh, ja! Säg inte att du hittat såna ute i naturen! Fantastiskt! Trodde inte dom fanns här. Dom är så läckra, så läckra, jag älskar dom, blommorna är fantastiska och bladformen helt underbar! Kul! Hoppas vi får se om och när dom blommar.
Agneta kram

Stare Ström sa...

Den är så tidig så den måste blomma snart. Läcker växt. Så kul att du hittade den!

Eva Trillian sa...

En skatt jag inte hade förstått att jag hittat om jag sett den!
Önskar dig en fin start på nya veckan!

Violen sa...

Så läcker! Har aldrig sett växten tidigare, har kanske inte lagt märke till den men dyker den upp vet jag vad det är!

Rost och rädisor sa...

En sån skulle jag också vilja hitta. Läcker!
Ha det fint
Anette

Lotta sa...

Så spännande , hoppas du visar blomman när det är dags! Må så gott! /Lotta

Mias Mix sa...

Spännande!

lavendia sa...

De ser väldans goda ut och bladen är häftiga. / Britt

anemonen sa...

Wow nu blev jag också nyfiken på den för jag har heller inte sett någon in natura så det vore trevligt om du ville visa den när den blommar.Tack för trevligt inlägg om blomman