LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

lördag 30 maj 2015

Lördagstema - sommarläsning Ylva Eggehorn

Tiden räcker inte till för allt jag vill läsa. Trädgården lockar, särskilt under den varma årstiden. I sommar har jag dock tänkt läsa Ylva Eggehorns 'Mannen som aldrig byggde en veranda'. Ylva berättar om Henok och andra bibliska karaktärer.

Ylva Eggehorn, född 1950 i Stockholm, är en svensk författare och poet. Med sin man köpte hon 1972 Hannagården i Sorunda, där hon numera leder skrivarhelger och arrangerar kulturprogram och retreater.

Hon har givit ut böcker i olika genrer, t.ex. lyrik, romaner, noveller, fackböcker, barnböcker och läromedel. Hon har skrivit sångtexter och psalmer, som är representerade i den svenska psalmboken. Vidare har hon skrivit pjäser och musikdramatiska verk. Ylva arbetar just nu med pjäsen 'Polhems huvudwerk', som sätts upp i Sorunda i sommar.

Ylva har fått Svenska Akademien 'Doblougska pris' för 2014. Priset kommer från en fond överlämnad via Birger Doblougs testamente 1944 och utdelas för understödjande av svensk och norsk skönlitteratur samt litteraturhistorisk forskning. I augusti kommer Ylva ut med en ny bok, 'Hamn för rebeller och änkenåder'. Den handlar om Sigstunastiftelsen, dit många författare kommit för att skriva.

Andra tips om sommarläsning får ni av deltagarna i lördagstema - se rutan till höger.

6 kommentarer:

Anki sa...

Har inte läst något av henne - inte än, men har flera gånger varit på väg. Tack för bra boktips... såg att hon även skrivit en bok om kvinnorna i bibeln.
Önskar dig en fin helg!

Bevare mig väl sa...

Tack för ditt tips Ulla!
Väl beskrivet!

Karin sa...

Kul tips! Undrar om Polhems huvudwerk fanns i närbelägna Stjärnsund. Han arbetade i alla fall där under några år.

Äventyret framtiden sa...

Det ena efter det andra boktipset ramlar över en i detta sista lördagstema för säsongen. Med alla titlar jag har skrivit ner i mitt lästipshäfte så hinner jag troligen få alla böcker lästa till nästa sommar. Härligt! :)
Trädgården är ett tema i verkliga livet som alltid inspirerar. Även vintertid på sitt speciella sätt.
Önskar dig en skön fortsättning på söndagen!

Marie i Skrifvarstugan sa...

Tack för dina lästips. Har inte läst något av Ylva men kanske det blir nu i sommar.
Önskar dig en fin sommar !

Spanaren sa...

Fin bild och blombladen bredvid gör hela bilden :-)
Ytterligare en intressant författare och nu fick jag skriva upp detta på min önskelista också *ler*
/kram