LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

måndag 11 maj 2015

Vid sommarstugan

Idag var jag till landet för att fortsätta vårstäda. Vägen dit går genom små skogsområden, som naturen själv sköter i stort sett. Närmast vägen har man fällt träd, varvid en del som skadats får ligga kvar till insekters glädje. 
Våren är alltid ett par veckor senare på landet än hemma. Ormbunkarna har börjat rulla upp sina blad och insekter vaknat till liv.
Den gröna julrosen väckte särskilt mitt intresse idag. Något sådant har jag aldrig sett. Jag vet inte riktigt vad det är jag tittar på. Det vita verkar vara små larver men det bruna ... tur jag har kameran framför mig som skydd.
Elbolaget var tidigare och sågade ner grenar på träd på vår tomt, vilka de tyckte hotade deras ledningar. Idag var jag och städade och krattade gräset, där de låg. På sina ställen i gräsmattan ligger pälsrester från det stackars rådjuret.
När jag rätar på ryggen och tittar lite uppåt ser jag hur slånbärsbusken blommar och himlen är blå - solen skiner och det är så härligt.

Länk: Nature Footstep, trees-n-bushes 7

6 kommentarer:

Marie i Skrifvarstugan sa...

Härliga vårbilder. Brukar vara en skön känsla när man städat bort vintern ur stugan och man kan börja vara där lite mer sen.
Ha en bra Tisdag !
Kram

Mascha sa...

Lovely post! It must be wonderful to have a bungalow among the free nature.
Have a nice week

Latane Barton sa...

lovely shots. I love the fiddlehead fern.

A Colorful World sa...

Very beautiful! I'm fascinated by the insects inside the flower! Great photos!

Unknown sa...

Fina bilder! Ormbunkarna är så vackra när de börjar rulla upp sig.

NatureFootstep sa...

jag älskar det sätt på vilekt du knyter ihop dina bilder :) Jag vet inte heller vad det är för något i julrosen.

Tur du inte behöver städa skogen :)