LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

fredag 8 maj 2015

Människoskapelser


Jag var till Södersjukhuset i Stockholm tidigare i veckan. Det är en gigantisk byggnad. På vägen mot entrén har man lättat upp den hårda omgivningen med mängdrabatter, här med tulpaner.
Mitt emot sjukhuset arbetar man med något annat, kanske.
De stora träden blommar så vackert ljusgrönt.
På väg från sjukhuset, när jag ska svänga ut på Ringvägen, får jag rött ljus och kan ta en bild. Även där blommar stora träd vackert ljusgrönt framför de gammaldags hyreshusen. Mitt i bilden ligger en grill kontrastrikt dekorerad med modern graffiti.
Vid nästa stoppljus fortsätter jag att beundrar de gammaldags husen - de är verkligen vackra. Där svänger jag av mot Nynäshamn, på väg 73 och kommer så småningom att få en räkning på trängselavgift.
Långsamt fortsätter trafiken förbi Globen-området. Där är de nya byggnaderna moderna. Kan inte räkna ut vad hotellet använder den där utskjutande saken på taket till.
Vid den nya Tele2-arenan har man hissat vimplar i alla flaggstängerna - det ser trevligt ut.

Länk: fredagstema - människoskapat

6 kommentarer:

Violen sa...

Trevlig tur med Stockholmsvyer! Kul att se bilder från storstaden!

lavendia sa...

Du kom fram ordentligt? Det hade aldrig jag gjort, om jag skulle fotograferat samtidigt. / Britt

Bas. sa...

Geweldig mooi gevarieerd.

cat sa...

Tänk vilken skillnad det är på ny och gammal arkitektur. Då visste man att bygga estetiskt tilltalande byggnader.

Anita Malta sa...

Alltid trevligt att se nya och gamla vyer från min forna hemstad :-)

Bevare mig väl sa...

Omgivningsbilder från en tur i storstan med småstopp för kameran ...