LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

fredag 1 maj 2015

Första maj - Blooming Friday

Det känns varmt idag, när jag tar en tur i trädgården, det är plusgrader. Tidigare har det varit frost om morgnarna. Det är fuktigt i gräset och vattendropparna hänger kvar på växterna nära marken.

Men först riktar jag kameran lite uppåt. Det är halvmolnigt. Syrenen börjar vakna. De svällande knopparna ser nästan sockrade ut. Jag kommer att tänka på sommarlov - när syrenen slagit ut brukar det vara dags för skolavslutningarna.
Bergenians toppblommor börjar slå ut. Det är en blomma jag kommit att uppskatta, när jag fick en kamera, som jag kunde ta närbilder med. Idag är både blad och blommor blöta.
Den här sorten har inte alltför stora blad, som dessutom har en ganska trevlig färgsättning. Undersidan är ett mellanting mellan rosa, rött och purpur. Färgen tas upp även på ovansidan bland det gröna.

Länk:
Blooming Friday - 1 maj
Floral Friday Fotos 180

20 kommentarer:

Eva sa...

Ser att även du är uppe med tuppen idag! Vilken fin närbild på syrénknoppen - den ser verkligen ut som sockrad... Läcker!
Ja bergenian är fin. Täcker bra och har användbara blad till avtryck i betonggjutning!
Ha en fin 1:a maj! Kram Eva

Ingmarie We sa...

Fina foton, speciellt det med syrenen. Ha en skön 1 maj!

Anette i Torsåker sa...

Syrenbilden gillar jag mycket. Bergenia är ingen favorit, kanske behöver jag titta mycket närmare på blommorna för att ändra uppfattning.
Ha en skön helg och en fin sommar!
/Anette

lavendia sa...

Fin syrenknopp. Jag gillar numera också bergenia. I en trädgård vi hade, hade vi bergenior i massor. Bladen är inte så kul, men blommorna är ju jättefina. / Britt

Lotta sa...

Syrénknoppar... det är bara så vackert! Här börjar just molnen lätta lite! Kram Lotta

cat sa...

Det är en härlig tid nu! Har också ägnat mig åt att fota knoppar och blommor i närbild.
Jättefina foton hos dig denna 1 maj :-)

maryaustria sa...

Wonderful flowers!

trädgårdsdrömmar sa...

Ja snart är det tid för Syrenen att blomma.Då doftar det gott i trädgården.
Trevlig helg.

Hannele på Hisingen sa...

jag plockar bergenia i vas.

Annika sa...

Syrenknopparna påminner oss om att det faktiskt inte är så långt kvar till skolavslutningen. Och visst är de läckra! Njuter av bilderna på din bergeniablommor, rådjuren njöt ordentligt när de slukade våra för ett par veckor sedan.
Ha det gott!
/Annika

Ninnis sa...

Syrenknoppar....så vackert....=)
Härliga bilder.

Trevlig helg!

Kram Ninni

Meta sa...

Men du så där långt har inte syrenen kommit hos mig, det är nog lite väl kallt på nätterna. Bergenians färg gillar jag får leta efter den sorten istället för den med stora blad de tar ju bort blomman helt
Ha en fin och skön helg
kram Meta

Snäckskalsdalen. sa...

Dina syréner har också kommit långt! Jag har lite bekymmer med det för dom ska liksom blomma först runt 7 juni för det gjorde dom förr när skolan slutade och det tycker jag dom ska göra nu också!
Agneta kram

Unknown sa...

Härlig pink färg på bergenian. He en fin helg.

Unknown sa...

Ja nå håper jeg temperaturen stiger slik at vi kan nyte hagen til fulle. Fine bilder:)

Anna/notonmusic sa...

Är det syrén som ser ut sådär i närbild! Fantastiskt fin bild. Vad roligt att kunna se blommor på sådär nära håll! Som du säger ser den faktiskt "sockrad" ut :-) Ha en fin fortsatt majhelg!

Millas Trädgård sa...

Vilken ljuvlig syrénknopp! Nu ligger det i luften. Fast lite mer värme men även regn önskar vi. Då är livet perfekt!
Trevlig helg
Milla

Karin sa...

Vilka spännande bilder! Nu måste jag ge mig ut och fotografera knoppar på riktigt nära håll, det ser ju jätteintressant ut!

Sofie sa...

Ljuvlig bild på syrenen:) Ha det fint!
Varma hälsningar,
Sofie

Melbourne Australia Photos sa...

Bergenias are such rewarding flowers and many people are not familiar with them. We have them in our garden and they always put on quite a show. Lovely shots!
Many thanks for participating in Floral Friday Fotos. Your input is appreciated.